Este titlul unui eseu liber pe care am fost rugat sa il scriu pentru un curs de perfectionare. Desi nu sunt doar ideile mele, multe dintre ele fiind preluate de pe alte site-uri de profil, cu multa metodica, si chiar din cadrul cursului, totusi consider ca ceea ce am scris merita sa vada mai multa lumina, macar in virtutea faptului ca peste ani voi reciti materialul si voi putea zambi admirativ sau nu, la incercarile mele de a folosi limbajul, pe care eu il consider de lemn, al didacticii
Este greu de spus cât de mult
poate schimba un curs de perfecţionare modul de predare al unui profesor. In
ciuda numeroaselor teorii enunţate asupra rolului cadrului didactic, eu ramân
convins că un om, ca sa poata performa intr-o activitate, trebuie sa aibă ceea
ce nu de mult se numea „chemare”. Fără să iti placă tumultul orelor si
numeroasele provocări, imprevizibile, ale fiecarei lecţii in parte, fără să
consideri ca ai o menire, aceea de a forma minţi ca să gîndească liber, care să
işi cultive mai departe curiozitatea de a descoperi permanent câte ceva nou de
învăţat pe parcursul vieţii, fără toate acestea nu poţi fi cu adevărat un profesionist
in ale educaţiei.
Acestea fiind spuse, sunt la
fel de convins că orice curs de formare işi are rostul său. Multe dintre
lucrurile invăţate nu sunt noutăţi. In puţinii, dar intenşii ani de profesorat
mi-am insuşit, precum cred că toţi profesorii o facem, limbajul de
specialitate, reperele de organizare, metodologia şi proiectarea actului de
educației. Nu informatia in sine a cursului poate fi noutatea, ci mai ales modul
de prezentare, un adevarat model de invatare asistata de calculator, cu pagini
diverse, evaluari variate şi mai ales cu o stimulare constanta de a vedea ceeea
ce urmează. Mai ales evaluările au starnit un semtiment de concurenţă şi
autodepăşire, care imi este specific, dar care, vreau să cred, ar trebui să îl
aibă fiecare dintre profesori.
Mi-a stîrnit, in mod
deosebit, interesul cursul al optulea care vorbeşte despre locul profesorului
in lumea de astazi şi evoluţia percepţiei generale asupra misiunii sale:
meserie sau profesie. Daca multă vreme activitatea didactică a fost incadrată
in spaţiul artizanal al meseriei, pornind de la specificitatea ei, şi anume
libertatea de acţiune, improvizaţia şi creativitatea, adaptarea la situaţii
noi, se impune tot mai mult un trend nou, ce tinde spre profesionalizarea
educaţiei, către modelul profesorului expert. El trebuie sa fie un model al
profesiei, să poata teoretiza aspectele ei, pentru a imprima un caracter mai
ştiinţific, dar in acelaşi timp, să asimileze un sistem de cunoştinţe teoretice
şi practice.
Tendinţa descrisă face parte
dintr-un program amplu al Uniunii Europene care, din cate prezintă cursul,
doreşte această profesionalizare şi deschidere a pieţii muncii pentru
profesori, prin intermediul formării continue. Cred că idealul este o mai
coerentă reformă educaţională care să permită şi o liberalizare a pieţei muncii
din acest domeniu. Este greu ca un profesor, format intr-un sistem de educaţie
să poată profesa direct, rapid, si să poata fi integrat intr-un altul.
In privinţa legitimării
profesiei, cursul propune 2 maniere de abordare: inductivă şi deductivă. Prima
se referă la constituirea modelului profesorului pornind de la activitatea
cadrelor didactice cu succes şi performanţe, spre generalizări. De regulă, se
consideră a fi o abordare axată pe specificul profesiei si aproape de complexitatea
practicii cotidiene. Cea deductivă se bazează pe crearea de standarde şi
competenţe profesionale. O abordare valoroasă prin stabilirea de repere clare,
dar despre care se consideră că ignoră complexitatea activităţii profesorului,
a elevilor şi claselor de elevi.
Este greu de spus care model
este mai bun. In privinţa primului, nu cred că experienţa unui cadru didactic
poate fi teoretizată sau repetata de un altul. Insa cred in puterea exemplului,
si in a invăţa din experienţa altuia, de a prelua ceea ce vezi şi in a
transforma totul in creuzetul propriilor experienţe educaţionale. Pe de altă
parte, cel de-al doilea este mult mai riguros, mai ştiinţific, dar tocmai acest
lucru nu poate fi asimilat de mine ca profesor. Seamana prea mult cu efortul de
a complica şi reglementa o activitate liberă prin definiţie. Profesorul
lucrează cu minţi umane, şi acestea sunt unice. Ne adaptăm permanent, şi in
timpul orelor, şi pe parcursul anului, şi după noutăţile reformelor structurale
şi, mai ales, de-a lungul carierei pentru a atinge finalităţile educaţiei: să
formăm oameni care să funcţioneze şi să performeze pentru o societate in
continuă transformare.
Dar cum şi noi profesorii
trebuie să ne desfăşurăm activitatea in aceeași societate pe care o modelăm după
cerinţele momentului, suntem nevoiţi să ţinem pasul cu vremurile. Şi aici este rostul politicilor
educaţionale susţinute de Uniunea Europeanaă şi, prin urmare, de statul roman,
care ne imping către acceptarea inovaţiei şi prinderea noilor desoperiri
tehnologice şi ştiinţifice in actul de educaţiei. Astfel, cadrele didactice
trebuie să fie capabile să lucreze cu informaţia, tehnologia şi cunoştinţele;
să lucreze cu persoanele din mediul educaţional imediat: elevi, colegi,
parteneri educaţionali şcolari şi non-şcolari; să lucreze cu şi in societate,
la nivele diferite de complexitate şi de exprimare: local, regional, naţional,
european sau global.
Daca in sitemul tradiţional
vechimea, motivaţia, nivelul de formare, profilul de competenţă profesională,
curriculum-ul, forme de organizare, evaluare si certificare erau prestabilite,
rigide, arbitrare uneori, lucrurile s-au schimbat in cel actual. Acesta este
mult mai dinamic, lucrează pe competenţe si este mai interactiv şi mult mai
deschis. Cu toate acestea, personal, la capitolul motivaţie, nu cred că cel
actual oferă o alternativă viabilă. Cândva depindea doar de profesor dacă dorea
o carieră. Riscul era „plafonarea”, venituri mai mici, o rutină profesională
accentuată. Astăzi mi se pare că principiul călăuzitor al formării continue
este că „dacă nu vrei te ajutăm noi”. Practic suntem obligați, deşi termenul nu
apare nicăieri să acumulăm credite ca să demonstrăm că rămânem profesionalişti.
Procesul de formare a
cadrelor didactice din România cuprinde două etape: pregătirea iniţială (în
timpul studiilor din şcolile normale, colegii, universităţi) şi pregătirea
continuă (perfecţionarea din timpul profesării). Pregătirea iniţială vizează
introducerea viitorului cadru didactic, prin activităţi teoretice şi practice
specifice, în universul profesional pentru care acesta se formează. Pregătirea
continuă se referă la actualizările şi specializările de ordin teoretic,
metodic şi practic, printr-o serie de activităţi de formare în timpul
exerciţiului profesional.
Perfecţionarea vizează starea
profesională actuală. Perfecționare profesională a profesorului este necesară,
ca în toate profesiile, datorită potențialelor pierderi cognitive. Numai
print-o reactualizare și perfecționare sistematică și constată a pregătirii
profesionale la un nivel înalt de performanță,printr-o formare continuă se
poate evita ceea ce se numește plafonare profesională, rutină, pregătire slabă
sau mediocră.
Insăşi formarea iniţială s-a
schimbat esenţial prin sistemul de la Bologna. Cu toate acestea măsura işi arată,
mai ales in sitemul românesc limitele.Formarea unei cantități de studenți
este în detrimentul calității. Cadrele didactice universitare sunt și
ele prea numeroase deci prea puțin riguros selectate, centrarea pe student
devine imposibilă la un număr prea mare, tentația intelectualizării
formării este și ea o ispită – așa se face că oferta de formare scade.
Selecția studenților la
admitere este doar de ochii lumii, iar selecția de parcurs lipsește cu desăvârșire.
Este de notorietate faptul că odată începută o facultate va fi și
terminată chiar în condiții de neimplicare și fără orice progres. Studentului
nu i se mai cere decât să fie prezent măcar în reexaminare atâta vreme
cât își plătește taxele școlare. De aici până la ideea unui magazin de
diplome nu mai este mult: studentul plătește, i se tipărește diploma
și toată lumea este mulțumită…
Mai mult decât atât, școala
ajunge să fie un debușeu pentru acei studenți care nu au nici o chemare
pentru domeniul propriu, care nu se pot angaja în altă parte din cauza studiilor
precare sau a unor lipsuri de tot felul. În acest context, este foarte
greu să mai fii profesor pasionat și dornic de a-ți face profesia, deoarece
masa deprofesionalizaților dictează, uniformizează și nu permite
nici o inițiativă, înăbușind-o. Profesorii veritabili sunt cei
care ajung să plece din cauza faptului că nu își pot exercita profesia și
rămân colegii lor care nu au nici o chemare, dar care reprezintă
o majoritate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu